Självbiografiska uppgifter 1984:1

När det var 1984 såg situationen något mörk ut för Nimis och konstnär Vilks. Verket skulle rivas och han hade förlorat rättegången i tingsrätten angående begånget brott. Tingsrättens dom överklagades och så var den saken ur världen för ett halvårs tid.

 

Mera framgång hade Vilks på de jurybedömda salongerna. Han kom med på Liljevalchs vårsalong och igen på Helsingborgs konstförening salong.

   liljevalchs84lit.jpg 

Drivvedsskulpturer på Liljevalchs. Den större av de två kom att senare hamna på Skissernas museum i Lund. (Foto: Maia Mathiesen)

 

Snart var det dags för en stor händelse och en total förändring av sceneriet.

 

Joseph Beuys övertog ägandeskapet Nimis den 25 april. Vilks hade tagit kontakt med Beuys och berättat om sina svårigheter. Han frågade om Beuys var villig att bli ägare till verket och Beuys tvekade inte ett ögonblick.

  b47tbeuys-kontrakt84lit.jpg 

Köpekontraktet mellan Vilks och Beuys

  assessoruttalande-ttlit.jpg 

TT-telegram där de juridiska konsekvenserna klargörs: Vitet hävs med en ny ägare. Länsstyrelsen ville dock inte ge upp så enkelt utan vände sig till tingsrätten med begäran om handräckning, dvs. att kronofogden skulle ombesörja borttagandet av Nimis. Men det blev inget med det:

  tingsratten-handrackninglit.jpg 

SDS 21 sep 1984

   b48nimis-1984-teaterlit.jpg 

Lund teaterskola, under ledning av Birthe Kaarsholm, framförde i slutet av maj Fågelkonferensen, ett epos från 1200-talet dramatiserat av Peter Brook. Bilden visar skådespelare och publik efter avslutat spel.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: