Tämligen intensivt

Det stora slagsmålet i Uppsala satte fart på händelserna och jag har jagat runt hela dagen från det ena till det andra. Bloggen blev hackad och det är enligt min webmaster inte alldeles enkelt att få den plats igen. Men det kommer.

Jag vill rikta ett varmt tack till alla som har gett mig stöd men också till alla dem som kommit med diverse hatbrev. Hatet är den verkliga drivkraften i konstprojekt, det piggar upp situtationen.

Ofrånkomligt är det så att mitt symbolvärde för de skaror som gräver ner sig i kränkningens sura brunnar har ökat väsentligt. Lyckligtvis har min granne en väldigt stor schäfer som är tränad som vakthund. Den får jag nu låna som nattvakt. För säkerhets skull.

Jag betraktar nu världen genom mina nytejpade glasögon.

86 Responses to “Tämligen intensivt”

  1. David Says:

    Hej Lars!

    Bedrövligt att du ska behöva utsättas för en sådan massa skit. Jag hoppas att du inser vilka idioter du har att göra med och att du ser till att få bra skydd från polis etc. Jag anar att inget våld kommer stoppa dig och att du kommer fortsätta med ditt konstutövande. Jag förstår det ställningstagandet och hoppas att du inte ska behöva bli mer utsatt i framtiden. Mvh David

  2. Frågande Says:

    Det du gör för yttrandefriheten är det bästa som hänt Sverige på många år. Att människor reagerar på det viset som dom gjort visar ju bara att något är väldigt fel i dagens Sverige. Keep up the good work…

    Mvh
    Frågande

  3. svansken Says:

    Tack för att du törs stå upp! Du är inte ensam.

  4. Niham Says:

    Du fick inte något slag på dig. Enligt många som var där som jag talat och hört och även polisen har understrukit detta för mig. Varför hittar man på en sådan sak? Föräkra glasögenen eller?

  5. thub Says:

    Niham. Jag uppfattade situationen på det sättet ända tills polisen kunde rekonstruera händelseförloppet. Det gick så fort att jag inte kunde skilja mellan mannen som kom farande mot mig och säkerhetsvakten som kom farande från vänster. Därför fick jag säkerhetsvaktens språngtackling och uppfattade dem som gärningsmannens.

  6. Tobias Says:

    Stå på dig Vilks, dina konstverk piggar upp och berör. Även om jag tycker att en del saker du gjort ser ut att vara tillverkade av en spastisk snickare och du ritar ganska fult så ska ingen, absolut ingen hindra dig i din yrkesutövning. Du är yttrandefrihetens fanbärare, ta väl hand om den titeln.

    ps, dom har inte fått ihjäl Rushdie än…

  7. Namninsamling till stöd för Lars Vilks Says:

    En namninsamling skapad av uppsalastudenter till stöd för Lars Vilks, yttrandefrihet och akademisk frihet. Skriv gärna under och sprid! (Man kan skriva på anonymt, eller iaf så att inte besökare från webben kan se namnet)

    Petition for Uppsala University to reinvite Lars Vilks in order for him to give his lecture securely and in peace!

    Please sign in support of Lars Vilks, free speech and academic freedom! Scroll down for english version of the text.

    http://www.ipetitions.com/petition/larsvilksuppsalauniversitet/

  8. Timo K. Says:

    Hej Lars,

    Det känns overkligt att det här kan hända i Sverige – först att man måste ha polisskydd under en föreläsning, och sen att man likväl blir attackerad! Jag överlåter det till andra att bedöma hurpass bra Polisen skötte sitt uppdrag – det jag däremot kan säga redan nu är att det är helt oacceptabelt att en lynchmobb kan bestämma det som föreläses eller det som inte föreläses!

    Någon har tydligen ropat “Ja! Vi lyckades stoppa honom!” när du förts ut, men jag tror att det snarare är nu som dina rondellhundar verkligen kommer att visa sitt symbolvärde – i den efterföljande nationella diskussionen om yttrandefrihet existerar i Sverige eller inte.

    Lycka till med glasögonen – och konsten likväl! Och vad gäller konstens kvalitet, det kommenterar jag inte, jag gillar ju inte Warhol heller 😉

    MVH
    Timo K.

    PS.
    De som tidigare ifrågasatt Vilks verksamhet har nu kunnat se vad det orsakar, och är det då lynchmobben eller Vilks som ska tystna?

    “Satir är en skrivteknik där man påvisar brister hos subjektet (till exempel en individ, en organisation eller en stat) för att förlöjliga, ofta menat som en provokation eller för att få i stånd en förändring. Humor i satir tenderar att vara subtil, med ett fritt användande av ironi och skruvad humor.
    Termen användes i romersk litteratur om en kåserande diktart som introducerades av Lucilius (100-talet f.Kr.), som förbättrades av Horatius och som erhöll polemisk skärpa hos Juvenalis. Först efter fransk-klassicismen upphörde termen satir att beteckna en särskild diktart och blev ett begrepp använt för att karakterisera litterära verk som i kritiskt syfte gycklar med (det offentliga livets) missförhållanden.
    Satir finns i form av prosa, dikter, teckningar, dramatik, revyer, filmer, TV-serier eller radioprogram.
    Den svenska satirens fader anses vara Olof von Dalin som 1740 utkommer med sin allegorisk berättelse Sagan om hästen som skildrar Sveriges historia från Gustav Vasa till Karl XII. Under senare delen av 1700-talet märks särskilt Anna Maria Lenngrens “Porträtterna”.”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Satir

  9. am Says:

    Jag såg klippet på DN:s nyehters hemsida och fick en hint av de bilder du presenterade, till din okunskap är det inte bilder som föreställer profeten Muhammed, utan en imam som shia har avbildat som ändå inte ser ut som på bilden. Du presenterar någon som inte finns, men enligt mig är det inte yttrande frihet, om du nu vågar gå och avbilda Jesus på samma sätt i Danmark och du kommer att bli åtalad, eftersom det är inte heller tillåtet i det “fria” Danmark att avbilda Jesus. Detta är inte yttrandefrihet utan anti-islam som pågår här, och det är ingen skada för muslimerna eftersom du bara vållar skada för dig, ha gärna hunden som vakt , men du kommer nog inte kunna sova gott efter händelsen, och en sak till lär dig mer om andra, och ha respekt för andra, för att själv bli respekterad …

    Sluta snacka om yttrandefrihet för sådant finns inte, det e bara vad politiker vill höra som hörs,
    världen är inte rättvis , jag tror att det finns annat du kanske borde tänka på, folk som dör osv ,,, istället för att provicera muslimer runt om i landet, det finns tillräckligt med kyftor du behöver inte göra dem större
    försök att förstå istället för att tro att din konst gör en skillnad
    vilket den inte gör

  10. Mohammed Says:

    Jag vill ta min tid och skriva till dig och berätta för dig att jag som muslim uppskattar inte din konst, det är inte längre konst när du kränker andras tro och det som dem värderar mer än sina föräldrar. För det andra så sätter du demokratin i dåligt ljus. Du vill säkert bli en stor konstnär, var då en riktigt konstnär och inte en som kränker andras tro. Det kanske är så att du inte har någon ryggrad och psykiskt mår dåligt men det behöver du inte ta ut på någon som dog för 1500 år sedan. Vi som människor lever inte länge vi dör nån dag som alla andra, så var inte så kortsiktig i livet. Det du försöker måla upp i andra färger kommer en dag att överraska dig. Jag ber till gud att förlåta dig för dina handlingar, må han visa nåd över ditt patetiska själ, då en dag du kommer att behöva det.

  11. Erik Says:

    Stå på dig, Lars!

  12. Patrik Johansson Says:

    Tragiskt händelse, inte så tragiskt som faktumet att hälften av alla som involverat sig i debatten i attackens kölvatten fortfarande kallar dig för “mediehora”. Det är bara att konstatera att gränserna för yttrandefrihet flyttats. Bakåt. Hursomhelst, hoppas du har det bra hemma i fina Höganäs, och att du hinner fortsätta bygga på Nimis mellan dödshoten.

    Mvh
    Patrik J

  13. Emma Says:

    Sorgligt att du fortsätter spela offret i nånting så förutsägbart.

    Säg mig, ingår det i ditt konstprojekt att först provocera fram uppenbart starka känslor för framställa muslimer i dålig dager och sedan leta fram medlidande hos svenska folket?

    Våld är aldrig lösningen på något, men du visste vad du hade framför dig, nu har alla fått för sig att yttrandefrihet är att rita upp en profet som är helig för muslimer med djurkropp, för att du tycker det ska vara OK att kunna göra detta som konstprojekt.

    Nåja, du har ju nått ditt mål. Gratulerar!

  14. joanna Says:

    Från officiellt håll har jag inte hört något, Reinfeldt hoppas nog att allt ska lugna ned sig bara.

    Är det för mycket begärt att de vi valt att företräda oss inte bara förvaltar folkhemmet, utan också står upp för någonting, även om det “bara” rör yttrandefriheten.

  15. Anonym Says:

    Ge dig inte Lars!
    Likväl som du har utövat din rätt att visa och debattera din och andras konst för omvärlden, har de som attackerade dig i Uppsala all rätt att komma med kritik. Att däremot våldsamt försöka stoppa en föreläsning är helt oacceptabelt. Jag tycker att resten av kultur-Sverige bör ta sitt ansvar och stå bakom friheten att säga vad man vill, jag tycker det är skamligt att du som du uttrycker det har blivit bannlyst. Hur detta utrycker sig förstår jag inte eftersom jag inte är konstnär, men jag antar att det handlar om att du inte får ställa ut var du vill och liknande utfrysningar?
    Religionsfrihet har vi i det här landet och det innebär ju också friheten att kritisera samt avstå från religion.
    Så jävla politiskt korrekt allting ska vara idag, media,politiker och vanligt svensson-pack vänder kappan efter vinden och tycker att “så får man inte säga” Om jag vill vara förnekare av Drottning Silvia låt mig för fan vara det och låt mig skrika mig hes om att Kungen är bög så länge jag inte skadar någon. Det är bara att ge fan i att lyssna och koncentrera sig på något du tycker är viktigare.

  16. Andree Says:

    Hej Lars

    Jag såg videon och jag är bedrövad över att du blev överfallen. Det är synd och skam att vissa människor ska attackera en person som bara står upp för yttrandefriheten.

    I flera hundra år har tusentals människor i historien lidit och dött pga av yttrandefriheten, dem ville ha utveckling och en förändring i samhället. Ingen ska attackeras för sina åsikter.

    Håll hårt på dina principer Lars, jag är imponerad av din karaktär. Det är många bakom dig.

  17. Isobel Says:

    Kära Lars,

    Stå på dig! Jag vet inte om du inser vilken viktig symbol du är för svenska folket och hela västvärldens ideal. Muslimer som vill bo i ett modernt sekulariserat samhälle och ta del av våra friheter måste acceptera och respektera att ingen mytologisk eller historisk figur är heligare än konsten, jämställdheten och yttrandefriheten. Om det känns omöjligt för dem att respektera våra grundlagar så föreslår jag att de stannar kvar i sina hemländer och besparar sig själva och oss all denna drama. Vi skulle alla må bättre, inte minst de själva.

    MVH

    Isobel

  18. Allah Says:

    Du står upp för det som en demokrati ska bestå av. Jobbiga debatter. All heder åt dig och ditt mod.

    Som nog många sagt senaste tiden, så är vi många som står upp bakom dig Lars. Vi kanske inte kan skydda dig, men du bär får frihet, och du gör det bra

  19. svensson, svensson Says:

    Vi är med dig! Enade vi stå, söndrade vi falla!

  20. Jojje Says:

    Tack lars för att du finns och testar gränser.

    Det som slår mig mest i hela dena situation är,

    var finns humorn hos de religiösa?
    Var finns självdistansen?

    Detta är ju så absurdt att det, om du förlåter, blir nästan komiskt att följa vissa muslimers reaktioner.

    Har en fråga till dig lars.
    Jag och många med mig har funderat övwer att trycka upp din rondellhund med texten “Ytrrandefrihet?” under och sätta upp den i respektive stad man bor i.
    Skulle du driva ett upphovsräätsmål mot en sådan aktion?

  21. Dumle Says:

    Tack för att du finns Lars! Du är den största hjälten i vårt avlånga men alltmer trasiga land. Ditt namn och ditt konstprojekt huggs allt djupare in i stenen och Lars Vilks kommer att bli ett namn som även om många hundra år kommer att förknippas med den man som stod längst fram på yttrandefrihetens barrikad, på vars fundament vårt samhälle vilar.
    Återigen – Tack!

  22. Christer Says:

    Stödjer dig till ett hundra procent och om du läser detta själv så är jag din personliga bodyguard bara att höra av dig, jag kostar inget, det är en självklar uppoffring,
    Hör av dig.

  23. Pingstprofeten2 Says:

    Ha ha va faan är detta för djävla skämt. kolla in min kanal på youtube, Pingstprofeten2. Filmerna såga koranen och filmen mohammed. Lever jag i någon slags Tv spel eller va faan är det frågan om ?? Är media någon djävla teater ?? är hela livet en illusion som den där djävla hollywood filmen när dåren seglar in i väggen.

  24. Evelina Says:

    Fortsätt stå på dig Lars! När jag såg videon på attacken igår så slog det mig hur illa jag mådde av insikten av att det faktiskt var i Sverige. Tror vi kommer se mer utav detta i framtiden, tyvärr.

  25. Nippe Says:

    Lars: Tack för det arbetet du gör för yttrandefriheten inom konsten. Du är bäst! Stå på dig!

  26. Håkan Says:

    Stort tack för alla dina insatser Vilks! Du är en prydnad för det fria, intellektuella samhället. Läser just din “Kameler går på vatten”.

  27. gyylo Says:

    TEST.

  28. gyylo Says:

    My name is “Waiting for moderation”

  29. Dr. Anna Svensson Says:

    tycker du är låg, tycker synd om dig verkligen synd om dig. tänk att jag inte ens bryr mig om vad du gör eller vad du heter. tänk att folk på flygplatsen i kastrup tycker synd om dig. har du tänkt på att du borde söka hjälp. fick du inte uppmärksamhet som barn eller. min medicinsiska erfarenhet fick mig att tycka synd om dig. har du tänkt på att gå på en hälsokontroll eller något. ifall du fick ont eller så när dem råka nudda dig härom dagen. det var ju mest synd om dem stackars invandrarbarnen som polisen utnyttjar som små slagsäckar. om du tror att folk står bakom dig och stödjer dig. det kanske stämmer. men tro mig dem gör det bakom skyddade murar och dem flesta består av rasister. hoppas någon gör en liknande teckning av din mamma eller pappa för såklart konstens skull . gå iväg å be om lite citalopram så kankse det klarnar för dig i huvet lite. för gör du vad du vill men ingen kommer i slutändan bry sig om någon som e så låg å sorglig som dig. du kankse ler för dig själv nu när jag har lagt ner så många ord på att skriva till dig. men såklart som den respekt och ömkan för störda folk slutar aldrig förvåna mig. hoppas på att du vaknar och mår bra en dag. verkligen. det e synd om dig. du e låg å värd inget. alla minns dig som skit och wow du måste verkligen ha dina föräldrar så stolta.

  30. William C. Woxlin Says:

    Fantastiskt att man inte kan få ha föreläsningar ifred;
    hoppas på fler föreläsningar! Stå på dig, så står vi bakom och framför dig!

  31. JU Says:

    Niham: Glasögonen är den minsta saken att bekymra sig över. Det muslimer bör tänka på är vilken bild av islam vill man ge omvärlden. Muslimer förstör bara för sin religion, precis som andra religiösa förstör för sin religion när de begår våldshandlingar mot mänskligheten.
    Avsaknaden av antivålds- och antivåldsaktioner från muslimskt håll är inte till islams fördel.

    Vilks: Du ska veta att vi är många som står på din sida. Yttrandefriheten är något som aldrig kommit och aldrig kommer att stoppas.

    God bless

  32. M. Chêne Says:

    “En man med mod utgör ett flertal”

    Andrew Jackson

    “Mod är att aldrig låta sina handlingar påverkas av fruktan”

    Arthur Koestler

    “Det finns i stort sett bara ett sätt att slåss för yttrandefriheten: att tillämpa den, inte låta sig skrämmas, inte acceptera förbud utan medvetet överträda dem som klart politiska maktövergrepp. Det kan kosta anställningen, men man kan inte böja nacken i längden. Att försvara yttrandefriheten är att slåss aktivt för den, helst genom att tillämpa den, ty den som tiger samtycker. Yttrandefriheten har inga gränser”

    Mikael Witte

    Lars visar mod, styrka och lojalitet mot fundamentet för vårt samhällsskick – Yttrandefrihetens okränkbarhet. Jag är såväl imponerad som stolt över dig. Och jag som trodde att konsten inte längre kunde reta människan… Du har lyckats på flera fronter samtidigt. Du står mitt i samhällsdiskussionen pga din gränsöverskridande konst. Du har mitt fulla stöd.

    M. Chêne
    ^^

  33. Riverwild Says:

    Du har ensam mer kurage än hela Riksdagen tillsammans. Att du vågar exponera dig för stenåldermännens raseri är modigt, men inte hälsosamt. Du ska ha all respekt för att du visar islams rätta ansikte.

    Att leva en kort liv som fri är bättre än att leva ett helt liv i slaveri…

    Stå på dig! Vi är många som står på din sida!

  34. devadatta Says:

    Som av en ödets ironi har jag upptäckt att låten i Allah ho Gaybar i sin tur censurerades i USA och England, närmare bestämt togs referenserna till krig bort pga den tidsmässiga närheten till Irakkriget. Ironiskt också att låten innehåller raden “Let’s start a war, a nuclear war” vilken sjöngs samtidigt som attackerna började.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_%28Electric_Six_album%29

    Jämför även med musikvideon.

  35. Eagle Says:

    Niham, det var väl ändå de som anföll som var skuld till händelsen eller ?

    Lars, stå på dig om detta. Vi har en yttrandefrihet i Sverige som vi måste värna om. Om jag kommer till annat land så måste jag följa deras lagar, hur svårt kan det vara ? Yttrandefrihet är det som skiljer verklig demokrati från andra typer av styrelseskick.

  36. gyylo Says:

    Skalden Lucidor skrev:
    “Söka efter levande ord, ack möda, döda bara döda ord, bär jag i mitt hjärtas jord.
    Jag har snickrat på en visa , en rätt undersam o fin, den är mig som en rebus o en gåta, den vill le o dansa i melodin; men i texten vill den bitterligen gråta, ack gråta …. “

  37. Katarina Says:

    Som man ropar får man svar. Lars, det vet du och det är du tydligen vill tala om för folk.

  38. Cavatus Says:

    Du är Sveriges stora hjälte. Du och ingen annan vågar ta tjuren vid hornen och påvisa konsekvensen av att inte klart och tydligt påtala hur vårt demokratiska system fungerar för dem som söker sig hit.

    Du får nu bära oket av det förbiseendet och den flatheten. För min del räcker det om “Gaza-beteendet” stannar i Gaza. Sverige ska vara en fristad för dem som INTE vill ha detta samhällsklimat här.

  39. Dunderminnet Says:

    haha, tragiskt att folk verkligen försvarar islam här i kommentarerna.
    Du kanske nuddade en öm punkt iom homosexualiteten inom islam.
    Bort med intolerans och hjärnspöken.

  40. Robin Shadowes Says:

    Varför inte göra en enorm skulptur av mohammed? Tänk bara på att göra den i ett hållbart material.

  41. Allan O Snackbar Says:

    Dr. Anna Svensson:

    Tycker du borde lära dig en korrekt meningsuppbyggnad och att inleda varje mening med stor bokstav, du bör även se över ditt ordförråd för det ligger på samma nivå som en fjortis/Linda Skugge.

    Jag rekommenderar en stor dos omega-3 och du bör även testa ett preparat som heter piracetam (Nootropil), denna kombination kanske hjälper dig med dina kognitiva problem samt inlärningssvårigheter.

    “Svesson” my ass, tillbaka till SFI med dig.

  42. roberthsd Says:

    Islam kan suga min slaka!

  43. roberthsd Says:

    Om Anna är doktor då är jag Muhammed!

  44. Gunnar Says:

    Två saker;

    för det första, oförståendet att se upproret i stora delar av publiken,

    för det andra, ångesten att bli medveten om den konst du sysselsätter dig med.

    Du är tydligen en deppig djävel…

  45. Mohammed Says:

    Jag har läst många av inläggen och dem människorna som skriver inläggen visar omedvetet en riktig sida av sig själva. Att gömma sig bakom demokratin och yttrandefrihet är bara en mask som vilken logiskt tänkande människa kan genomsyna. Det är synd att vi lever i en tid där dem arroganta och dem trångsynta människorna styr världen. Det som är roligt med människan är att människan är en glömsk varelse som inte ser särkilt långt, den glömska människan ser bara de som är framför sin näsa. Som tur finns gud och hans ord kommer att leva oavsett vad dem människorna tycker om det. Dessa brott som vi upplever idag i demokratins namn är bara bevis för att dessa människor är inte dem rätta människorna som ska styra världen. Världen måste styras i rättvisans namn och inte i förmåner för en viss grupp människor.

  46. Allan O Snackbar Says:

    Mohammed

    Bara för att din verklighet och sanning innefattar en gud, så betyder det INTE att det på något sätt skulle vara min verklighet och sanning.
    Kan du på något sätt förstå det?
    Jag tror inte på någon form av gud och jag tror absolut INTE att de rätta människorna att styra världen är muslimer eller att den rätta lära heter Islam.

    Jag tror på människan,vetenskapen och demokrati och det är vad som har byggt upp detta land och det är något som du måste acceptera om du vill leva i detta land.

    För att göra det enkelt: Alla försök att framhäva din sanning som min sanning ses som en krigsförklaring och jag behöver väl knappast påminna dig om vem av oss två som är på “bortaplan”.

  47. T Y Says:

    Muhammed var
    falsk profet
    faschist
    tyrann
    krigsförbrytare
    och PEDOFIL.

  48. Hon Dell Rund Says:

    Lars,

    hela den eminenta “vilks.net” – bloggen verkar ha funnits kvar i googles cache just efter vandaliseringen, och jag tog därför nogsamt direkt en kopia därifrån av alla bloggartiklarna (allstå, inklusive läsarkommentarer)

    Maila gärna om du eller din webmaster behöver arkivet.

    Förutom det, det är starkt det du gör, och dessutom konst på vad jag tycker är den allra högsta nivå.

    Kör hårt! Och “woff” till den nya livvakten!🙂

    /mvh. H. D. Rund

  49. Mohammed Says:

    Svar till Snackbar

    Jag tror du behöver läsa mitt inlägg igen eftersom du tydligen inte har läst den. Ingen här har sagt att Islam ska styra världen, för det andra jag kan förstå att du inte tror på någon gud och det respekterar jag, det är mer folk som Lars som behöver lära sig det också, att respekterar vad andra människor tror på, även om man själv tycker att det inte tilltalar en. Jag tror också att vetenskap är en sak som vi människor ska utnyttja för att skapa en tryggare framtid och underlätta vår vardag. Men det som du bör göra är att försöka bryta dina föreställningar och fördomar mot andra människor. Om jag hade fjantat till något som du tycker mycket om och värderar mycket, även du hade tyckt att det inte hade varit roligt. Du säger att du tror på demokrati, och det ska du göra för det är en bra sak, ingen säger att yttrandefrihet är fel men att kränka andra människor och gömma sig bakom sånt är fel. Det är tragiskt att man ska behöva förklara för dig sånt. Du bevisar ju för dig själv att du lever i din egen lilla bubbla. Du yttrar dig om saker, där du inte vet något om. Du ska försöka bygga dina argument på fakta och inte på vad du tror, för som du sa själv så tror du inte på något.

  50. Allan O Snackbar Says:

    Mohammed

    Personer som gapar Islam är sanningen är ingen fördom utan en erfarenhet.
    Men om det är inget som du står för så ber jag ärligt så mycket om ursäkt, my bad och jag läser det du skriver mycket noggrannare från och med nu.

    Jag känner ungefär likadant för dessa personer som du gör för Lars Vilks och jag tänker bekämpa dessa individer så länge jag lever (med lagliga medel).

    Du kan fjanta och kränka hur mycket du vill, jag kommer aldrig att reagera med våld och hot, det är en av anledningarna till varför detta land inte har sett krig på väldigt många år.

    Ser du den där killen i vit skjorta i slutet på filmen som blir bespottat och slagen för att han ber “lynchmobben” att sansa sig, men han sänker sig inte till deras nivå och ger igen.
    Han är jag, även fast vi inte är samma person om du förstår vad jag menar.
    Har du inte sett det så rekommenderar jag dig att kolla in det.

    Jag har aldrig sagt att jag tycker det är rätt att kränka någon, där är det du som är fördomsfull, jag antar att det är jämnt nu mellan oss?
    Men det är en fin gräns mellan yttrandefrihet och direkta kränkningar, men att inskränka yttrandefriheten är inte acceptabelt oavsett anledning.

    Att utöva kvinnoförtryck och hat mot homosexuella för att sedan gömma sig bakom religionen är inte heller särskilt snyggt, jag vet att det inte gäller alla muslimer men jag vet likaväl att många bland er har stora problem på det området.

    Berätta gärna exakt vad det är som jag yttrar mig om, som jag inte har någon aning om?
    Du pratar om argument och fakta, men du tillför inga riktiga argument eller fakta själv.
    Du bygger jag själv alla dina påståenden på vad du “tror” och din “tro”, är det något som enbart är reserverat för religiösa människor?

    Som jag sa tidigare så är min tro: demokrati,vetenskap och människans förnuft, du kan knappast påstå att din tro är på något sätt mer än min tro bara för att du är religiös, skulle det vara någon slags skyddad verkstad så fort man är religiös och tror på någon form av gud menar du?
    Där får du ta och tänka om.

    Men jag ska ge dig credit för att du kan hålla ett normalt och civiliserat samtal, det är mer än vad man kan säga om den flock primater som anföll Lars Vilks.

  51. Cavatus Says:

    Om man skämtar om en bild (alltså inte en viss person utan en bild av person som inte finns) och en levande person VÄLJER att bli kränkt av det så är det att val man gör och det kan den som skämtar inte bli ansvarig för. Förstår Mohammed ovan skillnaden? Problemet är att den som väljer att bli kränkt av detta får skylla sig själv. Den kränkta kan även välja att INTE bli kränkt och inte bry sig. En intellektuell och analyserande människa ser skillnaden på sak och person, vilket det hela handlar om. Om man förknippar sig själv så starkt med en bild av en person (som för övrigt inte fått avbildas så ingen vet hur han såg ut) är antingen:
    1. hjärntvättad och berövad sin egen kognitiva bedömningsförmåga, eller
    2. grundlurad eftersom han gått på bluffen att bilden avbildar den person som tecknaren påstår men som det inte finns några bevis för då ingen vet hur den avbildade egentligen såg ut.

    DÄRFÖR går inte sekulära personer på sådana bluffar och låter sig följaktligen inte provoceras av fanatiker.

  52. Mohammed Says:

    Jag uppskattar att ni tar er tid och skriver tillbaka. Jag vill inte fördjupa mig i tron om gud och hur pass annerlunda man ser på saker och ting ifall man är en sekulär människa. Hjärntvättade är alla som pluggar i någon form. I böckerna matas man in och programeras till att tro på något och skapa sig en uppfattning om något som fortfarande är bara en teori. Det går inte att motbevisa gud inte heller går det att bevisa gud. Alltså är vi lika i den punkten, att vi inte är skapade är en teori. Big bang är en teori, att vi är från apor är en teori. En teori är en teori det är inte sanning. Att vara sekulär betyder inte att man är fri och att man lever utan fördomar och föreställningar. Det är sant att vi inte vet hur Mohammed ser ut. Men en viss gräns får det finnas. Jag tror ingen svensk hade uppskattat om jag hade tagit den svenska flaggan och pissat på den,oavsett om det är i en “konst” sammanhang. För det andra kollega har jag aldrig sagt att det var rätt att dem angrepp Lars. Att dem säger ifrån är deras naturliga rätt, men att dem angriper honom fysiskt är inte rätt oavsett vad jag tycker om Lars och hans “kreativa” konst. Sen är det faktiskt så att här i Sverige har man tagit in en massa människor från andra länder, med andra tradtioner och seder. Man har inte varit tydlig mot dem människorna och ställt krav om vad som krävs av dem för att få ett uppehåll i Sverige. Hur kan man sen kräva att dem ska respektera vissa saker som inte är självklara för dem? Om dem upplever att dem bilderna eller den sortens konst är förolämpande då får man väl respektera deras känsla oavsett vad man tycker om saken.

  53. Cavatus Says:

    “Hjärntvättade är alla som pluggar i någon form. I böckerna matas man in och programeras till att tro på något och skapa sig en uppfattning om något som fortfarande är bara en teori.” Detta uttalande visar på en grundläggande inställning till att bildning är negativt. I Sverige har vi en lång tradition av kritiskt tänkande, därför blir man inte hjärntvättad av att läsa en bok. Man ifrågasätter och bollar idéer samt läser böcker med andra infallsvinklar. Yttrandet är i stället en bild av ett totalitärt tänkande, just det tänkande vars tvångtröja Europa har lyckats kränga av sig efter hundra år av upplysning. Att sedan försöka tvinga in européerna i detta trångsynta tänkande lär aldrig gå. En gång fri, alltid fri i tanken.

  54. Joacim Persson Says:

    Signaturen Mohammed skriver:
    “Hjärntvättade är alla som pluggar i någon form. I böckerna matas man in och programeras till att tro på något och skapa sig en uppfattning om något som fortfarande är bara en teori.”

    Koranen är en bok.

  55. Mohammed Says:

    Jag tror inte man har riktigt lyckats kränga av sig något, men vi kan säga så om du säger så. För det andra materialet man behandlar i skolorna är begränsad och utgår ifrån en och samma tankesätt sen att du får välja att läsa mellan olika författare som faller i samma kategori är inte riktigt så fritt som du tror. Kritiskt tänkade har alla människor det är inget nytt. Synd att det tog Europa 1500 år tills dem fattade att dem behöver bryta sig loss från kyrkan och kungen. Synd att det tog 1800 år innan man frigjorde dem svarta och ansåg dem vara lika den vita mannen. Synd att palestinerna mördas på daglig basis i 60 år utan att demokratin och sånna som dig kan rycka in och säga stopp nu räcker det. Sen vet jag inte riktigt hur fritt det är när man bombas genom massmedian med lögner om att Irak har kärnvapen som inte existerar. Hur kommer det sig att den fria Europa och Sverige inte tar en ställning till detta och fördömer USA? du ser ju hur pass fritt Europa egentligen är. Så tänk lite innan du kommer med alla dina föreställningar om livet.

  56. Cavatus Says:

    Jag vill hålla mig till diskussionsämnet om att bli indoktrinerad av att läsa en bok. Okej, då måste du i så fall erkänna att även de som ägnar sig åt koranläsning blir indoktrinerade? Eller gäller inte indoktrineringen dessa läsare?

  57. Skåning Says:

    Det sista inlägget av Mohammed bjuder ju verkligen på stor humor. Det tog ju muslimerna fram till 1962 att lägga ner negerslaveriet. Vid den tidpunkten fanns det för övrigt en halv miljon svarta slavar i Saudiarabien som inte frigavs.

    Från mitten av 1800-talet så ägnade de europeiska stormakterna mer eller mindre konstant sin militära makt åt att försöka krossa den muslimska slavhandeln. Det var vi som fick lära er att behandla den svarte mannen som en jämlike.

  58. Mohammed Says:

    Jag behöver inte säga mer. Du visar tydligt hur liten din värld är, skåning. Du saknar kunskap i ämnet, du behöver granska historien. Tyvärr är det många människor som yttrar sig om saker som dem har ingen kunskap i. Förstår du nu varför Sverige ser ut som den ser ut? Man har ingen riktigt kunskap i något man följer blint antaganden och sin egna egocentriska föreställning.

  59. Mohammed Says:

    Men jag måste beröma er alla som väljer att svara på mina inlägg, det är faktiskt roligt att förväxla ord med er😉 oavsett om vi har skilda meningar i saker och ting. Om vi alla kan leva efter denna grund idèn, Att vi kan sitta på samma bord och komma överens om att vi inte alltid är överens om saker och ting😉, och respektera varandra. Dem människorna som gick loss på Lars Vilks blev sårade. Alla vet hur det är att bli sårad, ingen tycker att det är särkilt roligt. Sen tror jag inte heller man kan hitta en bra lösning till den nuvarande situationen i Sverige, om vi ska hålla på och kränka varandra med olika medel. En sak är klart det finns en massa invandrare som har kommit in i detta landet för olika anledningar. Dem är faktiskt rätt så många och många av dem är bland annat muslimer. Så min fråga är var någonstans kan man hitta en balans i det hela. Folk flyr inte från sina hemländer för att bli svenskar, dem flyr för att kunna forsätta vara det dem är någon annanstans där dem får vara det. Sen om man inte tycker att dem här människorna ska få bo i Sverige, då får man väl ta tag i regeringen och riksdagen och ändra på vissa regler.

  60. Cavatus Says:

    “Förväxla ord med varandra” rolig freudiansk felsägning, när allt som sägs feltolkas eller inkompetensförklaras!

    “Folk flyr inte från sina hemländer för att bli svenskar, dem flyr för att kunna forsätta vara det dem är någon annanstans där dem får vara det. Sen om man inte tycker att dem här människorna ska få bo i Sverige, då får man väl ta tag i regeringen och riksdagen och ändra på vissa regler.”

    Exakt. Men du glömde att tillägga den officiella hemligheten: folk flyr till Sverige för att komma i åtnjutande av det svenska välfärdssystemet som är det mest generösa i hela världen – om man får in en fot vill säga (PUT). Då köper man även att det råkar vara det mest sekulariserade landet i världen. Money talks. Annars skulle väl ingen i hela världen vilja flytta till det här kalla, nordliga och mörka landet! Men med lite “money money” kan man få vilka som helst att strömma hit! Statistiken är beviset.

  61. Skåning Says:

    Mohammed, vad menar du är fel i mina påståenden? Du påstår att jag saknar kunskap i ett ämne jag är mycket väl insatt i. Förnekar du att Saudiarabien som sista stora arabstat avskaffade slaveriet 1962? Läs då här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Abolition_of_slavery_timeline

    Förnekar du att man vid tidpunkten av avskaffandet för slaveriet hade en halv miljon (primärt svarta) slavar i landet? Läs då här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_slavery

    Jag kan för övrigt lägga till denna (något PK-) artikeln från BBC som klart och tydligt förklarar hur de europeiska stormakterna agerade för att förhindra handeln.

    http://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/history/slavery_1.shtml

    “# Colonial powers such as Britain and France applied great pressure for the abolition of slavery in their dominions. This pressure was successful in some places, like Egypt, but much less influential in others.

    # Colonial powers also took direct action against slave traders: the British Navy played a role in intercepting and taking action against slave traders, and between 1817 and 1890 signed treaties with over 80 territories allowing them to do this.”

    Det sägs att självaste Malcolm X blev gravt förändrad när han åkte på sin Hajj till Saudiarabien och upptäckte att det fanns svarta slavar överallt. Hela hans världbild var uppbyggd kring den vite förtryckaren och den föll förstås platt. Detta var 1964.

  62. Mohammed Says:

    Det har inte med att jag feltolkar eller något annat. Utan jag vill att du tittar på saker och ting ifrån ett större perspektiv. För knappt 50 år sedan, hade man fullt upp i Europa med rasforskning och annat. Som bidrog till att en massa judar dog pågrund av slutsattserna som man kom fram till. Förutom det så dödade man varandra som ingenting och satte hela världen i brand, alltså andra världskriget. Det finns många saker man kan använda mot och för. Man blir inte bättre som människa för att man väljer att lyfta upp andras brister och dölja sina egna. Det finns ingen ras eller land som är bättre än någon annan, den föreställningen gör så att man fastnar i en overklig bild av verkligheten vilket gör så småningom att man utvecklar en arrogant personlighet. Alla min inlägg handlar om att bryta den bubblan som tyvärr många människor har fasnat i. för inte så länge sedan var Sverige extremt fattigt och man dödade varandra för en potatis, två miljoner svenskar flyttade till USA för att söka då tidens välfärd. Sen vet man inte heller hur världskartan ser ut om 200 år. Den globala uppvärmningen och isen som smällter kanske dränker en del länder här i Europa bland annat kanske Sverige. Då kanske behöver många svenskar söka asyl någon annanstans. Sen när det gäller framgångarna som man har uppnåt inom vetenskapen i västvärlden är positivt. Men samtidigt har man utvecklat atombomben och bäddat för världens undergång. Det är inte muslimerna man ska vara rädd för utan galningarna som sitter på tusentals atombomber.

    • Skåning Says:

      Nazi-tiden är normalt inte något som vi behäftar med stolthelt. Vi erkänner att ett europeiskt folk föll för nazismen och begick ogärningar. Dock så skördade östra Europa betydligt mer offer under Stalins kommunism. Frisinnade demokrater satte dock saker och ting rätt vad tiden led.

      Jag är tveksam till att vi är kapabla till att göra detsamma gentemot vårt 1400-åriga hot från islam. Det kommer ginningsvis att sluta med gatustrider a la Beirut. Så frågan är, när ska ni kasta av er islams ok och bli civiliserade?

    • Skåning Says:

      Sedan kan det ju tilläggas att jag för det första inte tror på klimatbluffen. Om den, mot förmodan, skulle vara korrekt och jag hade behövt fly från en stigande havsnivå, så hade det aldrig kommit för mig att fly till ett totalt kulturellt främmande skitland som Afghanistan, Irak eller Somalia. Jag hade flyttat till Baltikum, Tyskland eller dylikt och jag hade varit förbannat ödmjuk gentemot detta landets värdbefolkning. Det skulle inte bara falla mig in att begära att deras konstnärer visade filmer som inte var “kränkande” mot mig. Som Cavatus skriver så är det totalt uppenbart för alla utan förståndshandikapp, att ni inte primärt letar er till Sverige av säkerhetsskäl, utan ekonomiska skäl.

      Om jag, mot förmodan, hade krävt att min dotter minsann gifte sig med en svensk, och inte tolererade mitt nya hemlands urbefolkning som acceptabla partners, så hade jag fanimej fattat att de gav mig på truten i ren fräckhet. Det hade jag i så fall förtjänat.

      Slutligen. Du hävdar att det inte finns raser eller kulturer som är bättre eller sämre än någon annan. I beg to differ. Jag har inte några starka bevis på att det finns några avgörande skillnader på raser. Däremot kan jag med säkerhet säga att det finns en avgörande skillnad mellan kulturer. Enbart svenska kvinnor producerar fler vetenskapliga rapporter av värde än hela den arabiska världen sammanlagt. Säger inte det dig någonting?

  63. Skåning Says:

    Jag känner mig för övrigt tvungen att kommentera följande.

    “Folk flyr inte från sina hemländer för att bli svenskar, dem flyr för att kunna forsätta vara det dem är någon annanstans där dem får vara det. Sen om man inte tycker att dem här människorna ska få bo i Sverige, då får man väl ta tag i regeringen och riksdagen och ändra på vissa regler.”

    Ja, det är möjligen så många av er invandrare ser på saken och det är ingen brist på representanter från den mediepolitiska eliten som tutar i er att det är en helt korrekt inställning när ni flyttar till vårt land. Problemet är att en överväldigande del av det svenska folket inte alls anser att det är okej. Oavsett om de är för eller emot vår extremt generösa invandringspolitik, så anser en betydande majoritet av oss att man “bör ta seden dit man kommer”. Vi vanliga människor tycker inte att det är okej att ni inte anpassar er när ni flyttar till oss. Den mångkuturella dogman har mycket lite stöd i folkdjupet och detta leder till underliggande spänningar mellan invandrare från “självbevarande” kulturer och detta landets urbefolkning. Så länge ni har den inställningen kommer den vanlige svensken inte att betrakta er som välkomna. Ett taskigt recept på fredlig samexistens.

    Vidare kan jag tycka att det är smått komiskt med den totala bristen på självkritik som karaktäriserar invandrare från världens mindre attraktiva hörn. Ni flyr från krig, etniska motsättningar, fattigdom osv, men ni vägrar inse att ni i praktiken också flyr er egen kultur utan att ni fattar det. Hade er ursprungskultur varit förnuftsbaserad, konfliktundvikande och byggd på individens frihet så hade ni inte haft krig, etniska motsättningar och fattigdom. Men ändå vill ni behålla det som gjort era hemländer halvt obeboeliga.

    Hade vi helt hypotetiskt fått ut varenda shia, sunni, arab, kurd, klankulturell islamist från Irak, och fått in några miljoner svenskar, så hade det landet blomstrat och inbördeskrig, terror, religiös fanatism hade varit historia. Precis som Israel är en oas i ett stort mörker.

    Innan ni fattar detta grundläggande faktum så kommer Sverige långsamt förvandlas till en spegelbild av era hemländer och det tidigare välbärgade Sverige kommer att bli historia. Vi kommer att bli en spegelbild av de misslyckade länder ni kommer ifrån. Vad är det egentligen som får en invandrad somalier att vara totalt självsäker på att hans egen muslimska klankultur är ett recept på framgång när exakt samma recept har förvandlat hans hemland till världens mest oregerliga och misslyckade länder.

  64. johan,karlskrona Says:

    Hej Du Skåning, det är ingen överväldigande majoritet som är mot invandring. Jag är liberal och därför tycker jag att folk ska få fritt röra sig över gränserna, gränser som jag hoppas att i förlängningen monteras ned. Om Du var tvungen att fly så skulle Du som jag fly dit det gick. Jag skulle också föredra Tyskland eller Litauen, men om havs nivån höjdes så att Skåne stod under vattnet, då skulle de länderna vara lika illa drabbade. Nu sker det nog inte, i a f inte på några dagar och inte så dramatiskt, dock skulle även en liten höjning drabba vatten/avlopp i de flesta kustområden med en hel del sjukdomar som följd och i centrala Malmö där grunden redan är sank skulla många gamla byggnader rasa.
    Jag hoppas Du även stöder yttrandefriheten för konstnärer som Anna Odell, Nug, Lars Norén och han som klippte ihop Pippi Långstrump-filmerna och fick folk att skrika “Pedofili!”, -det gör jag.
    Tjolahopp!

    • Skåning Says:

      Du borde kanske läsa vad jag skriver. Jag skrev inte att det är en överväldigande majoritet som är emot invandring. Enligt SOM-institutets undersökningar de senaste 20 åren är det en knapp majoritet, men ingen överväldigande majoritet.

      Vad jag skrev var att en överväldigande majoritet vill att invandrare ska “ta seden dit de kommer”, dvs de ska inte bevara och bevaka sina kulturer utan anpassa sig så att de funkar i det svenska samhället. Även bland de som är för en “generös invandring” så är detta en vanlig åsikt. Den mångkulturella dogman är ett elitprojekt. Många invandrare tycks inte begripa detta. De tror att den vanlige svensken delar uppfattningen att de ska ha “respekt” för sin kultur och sin religion, vilket inte stämmer.

      Jag betecknar för övrigt mig själv som liberaaaaaal, så din fåniga slutsats bör du nog överväga en gång till. Danska Venstre och norska FrP har ungefär samma uppfattning som jag har kring massinvandring och islamisering, och det är liberaaaaala partier. Det är en inskränkt svensk uppfattning att liberalism är detsamma som att Västvärlden ohämmat bör ta emot den tredje världens befolkningsöverskott.

  65. Mohammed Says:

    Du har så många fördomar och föreställningar så det är inte ens sant. Du lever forfararande i din bubbla och det visar du om och om i dina inlägg. Du saknar kunskap i mycket av det som du diskuterar. Det går nog inte att komma överens eller prata med någon som dig, du lever i den världen du lever och det finns nog inget i världen som kan ta ut dig från den om du inte själv anstränger dig.

    • Skåning Says:

      Men för bövelen. Debattera i sak!

      Du är dum och du har fel, vinner liksom inga diskussioner. Kanske dags att lära sig det, Herr Mohammed.

      • Mohammed Says:

        Innan jag lär mig något, måste du lära dig att inte kalla människor för dumma. Det finns inget som heter rätt eller fel alla rätt och fel defineras av olika människor med olika intressen, speciellt när det gäller historia.

      • Skåning Says:

        Men för guds skull, Mohammed. Jag anklagar ju dig för påståendet att “jag är dum och har fel”. Inte tvärtom.

        Vi verkar landa på språkförbistring här. Försök att läsa mina inlägg igen.

      • Skåning Says:

        Det kan för ordningens skull påpekas att jag själv hade ett etablerat förhållande med en muslimsk tjej, som också resulterade i ett barn. Nu var hon lyckligtvis av den typen att hon var mer “muslim” än muslim. Vår gemensamma dotter är inte muslim, hon är ingenting innan hon personligen har valt något (vilket jag betvivlar att hon gör).

        Det är inte det att jag förnekar att det finns kulturmuslimer som lever sitt eget liv och egentligen tror på någon halvmesyr och en förljugen bild av Muhammed. Det är en del av paketet. De som däremot sväljer paketet okritiskt, har taskig integrationspotential.

  66. thub Says:

    Mohammed. Din och min uppgift är att komma överens och förklara våra ståndpunkter så att vi kan vinna varandras respekt. Vi måste klara det om vi skall komma någonvart.

  67. Mohammed Says:

    Jag håller med dig helt och hållet thub men om du läser hans inlägg märker du att hans inställning är fastspikad i föreställningar om saker och ting, och tänker man som han gör är det väldigt svårt att ha en dialog med en sån stängd person.

  68. thub Says:

    Jag förstår dig Mohammed, vi har en lång väg att gå för att få ordning på alla de uppfattningarna han håller sig med. Huvudsaken är att du och jag komma överens. thub = Lars Vilks

    • Skåning Says:

      Då kanske Lars Vilks skulle vilja vara så vänlig och förklara vad som är felaktigt i mina påståenden att Saudi-arabien avskaffade slaveriet 1962, att den arabiska negerslavhandeln var lika omfattande som den transatlantiska och att de europeiska kolonialmakterna i slutet av 1800-talet gjorde stora insatser för att få slut på den muslimska slavhandeln.

      Du kanske bara tycker att mina sanningsenliga påståenden är lite “obehagliga”? Då borde du möjligen fundera några gånger till på om du verkligen testar några gränser eller inte.

  69. Skåning Says:

    Jag har för övrigt två enkla frågor till Lars Vilks och Mohammed.

    Vilks: Om det 1945 hade vällt in en miljon nitiska nazister från Tyskland och sökte asyl, hade du då tyckt att du borde försöka “komma överens” med dem? Om det 1992 vällde in några miljoner övertygade ryska kommunister, hur hade du sett på frågan då?

    Mohammed: Hade du tillåtit att din dotter gifte sig med en svensk som var ateist/hedning/whatever? Om hon dessutom ville anta hans religion, hur hade du reagerat då? Om det omvända gällde för din son, hade du då reagerat annorlunda?

    Detta är pissenkla frågor som kan besvaras med ett enkelt Ja/Nej. Jag kan lugnt konstatera att ni inte är intresserade av att föra en seriös debatt om ni inte kan svara på detta.

  70. Mohammed Says:

    Först av allt Skåning, den riktiga Islam som jag följer lär dig att det inte finns tvång i religionen. Varje människa måste välja att tro på gud av sin egen vilja och sin egen övertygelse. Religion och tro är inget som går över till barnen genom generna.

    Min syster har varit sambo med en dansk kille , det höll inte länge på grund av olika skäl som inte har med Islam eller traditioner att göra. För det andra när det gäller slaveriet du pratar om säger jag till dig vad vår första imam har sagt för 1400 år sedan ” Människor är av två sorter, antingen dina bröder och syskon i religionen eller är dem din jämnlike i skapelsen”.

    Jag behöver inte säga mer det är den grundläggande iden i den religionen jag följer. Sen finns det 5 olika skolor inom Islam, vissa av dem grenarna inom Islam hade dödat mig innan dem hade dödat dig.

    Du försöker argumentera med mig om Islam, och du hänvisar till källor som bbc och wikipedia? Du måste ju förstå att dem källorna du hänvisar mig till har en egen agenda.

    • Skåning Says:

      Först av allt, Mohammed, så måste jag säga att med utgångspunkt från ditt senaste svar så framstår du som en “vettig” muslim. Du ska alltså inte ta mina inlägg som ett personligt påhopp på dig. Jag är medveten om att ni finns, om du nu trodde något annat.

      Men grundproblemet kvarstår. Vilken av de fem (eller egentligen sex) rättstraditionerna inom islam tillåter muslimska kvinnor att bilda förhållanden med icke-muslimska män? Vilken rättstradition tillåter blasfemi? Vilken rättstradition tillåter dig att lämna islam och bli något annat?

      Alltså, även om du har vettiga åsikter som person, så finns det ingen etablerad gren av islam som reflekterar din ståndpunkt. Det finns inga muslimska lärda som backar upp dig. Kort sagt, din liberala tolkning är din egen. Det finns ingen etablerad rättstradition (varför ha rättstraditioner öht?) som delar din syn. Det finns inga muslimska lärda som delar din tolkning.

      Och du vet nog liksom jag att de citat ur koranen du stödjer dig på är från Muhammeds period i Mecka. Det finns gott om senare suror som motsäger att det inte finns något “tvång” inom religion.

  71. Mohammed Says:

    Hehhee det är ingen citat från koranen😉. Det är taget från Nahjul Balagha (The Peak Of Eloquence) Imam Ali vår första imam som tillhör den Shia muslimska grenen är den som har skrivit den boken. Det är ingen som förbjuder dig från att gifta dig med vem du vill. Om du antar religionen av egen vilja då finns det väl ingen tvång eller måste?

    Sen kan jag hålla med dig att vissa grupper inom Islam, om vi tittar på vad dem säger och hur dem utövar Islam, visst kan det skrämma bort en massa människor och får muslimer att se ut som galningar. Sen finns det många människor som är muslimer pågrund av sina föräldrar men har ingen större uppfattning av vad det betyder egentligen.

    Islam är enkel, sen att det finns folk som komplicerar till saker och ting är en annan sak. Tyvärr är det alltid dem jobbiga muslimerna som syns, dem som sköter sig och utövar sin religion i fred och respekterar andra religioner och lifsåskadningar, dem människorna ser vi sällan.

    Men om jag dömer utifrån din argument, då ser jag att du är inställd på att Islam är = förtryckar religion och en aggressiv religion, som tränar människor att leva i stenåldren. Om du har den uppfattningen kommer mina inlägg inte göra någon skillnad. Det är upp till varje människa att förstå sin plats i världen och andras plats. Världen är inte svart och vit det finns många andra nyanser.

    Imam Ali sade,

    I define Islam for you in a way that nobody dared do it before me. Islam means obedience to Allah, obedience to Allah means having sincere faith in Him, such a faith means to believe in His Power, belief in His Power means recognizing and accepting His Majesty, acceptance of His Majesty means fulfilling the obligations laid down by Him and fulfillment of obligations means actions (Therefore, Islam does not mean mere faith, but faith plus deeds).

    • Skåning Says:

      Det finns en sura, åtminstone i den svenska översättningen, som lyder: “Det finns inget tvång inom islam”. Jag kan inte minnas vilken. Det var ett tag sedan jag läste Koranen sist.

      Sedan måste jag bara säga att du och din inställning inte är någon slags norm inom islam, det är ett undantag från en saftig majoritet som är betydligt mindre toleranta. Du definierar dig tydligen till en variant av shia som kan acceptera avfällingar och blandäktenskap. Tyvärr är det inte någon norm inom islam. I de flesta muslimska länder är det behäftat med stränga straff eller t o m döden.

      Och jag är inte särskilt förvånad. Din religion bygger trots allt på att Muhammed var den perfekte månniskan, vars liv ska ses som en förebild för muslimer i alla tider. Muhammed bedrev erövringskrig, folkmord, pedofili och slaveri. Det kan inga moderna tolkningar förneka och det skiljer islam drastiskt från kristendomen. Hans CV är ingen trevlig läsning. Han begick folkmord, pedofili och tog besegrade stammars kvinnor till sina egna, även om han hade mördat mannen.

      Inte direkt vadvi skulle betrakta som en berömvärd man i dagens samhälle. Det är också kanske därför vi har

  72. Skåning Says:

    Det finns en sura, åtminstone i den svenska översättningen, som lyder: “Det finns inget tvång inom islam”. Jag kan inte minnas vilken. Det var ett tag sedan jag läste Koranen sist.

    Sedan måste jag bara säga att du och din inställning inte är någon slags norm inom islam, det är ett undantag från en saftig majoritet som är betydligt mindre toleranta. Du definierar dig tydligen till en variant av shia som kan acceptera avfällingar och blandäktenskap. Tyvärr är det inte någon norm inom islam. I de flesta muslimska länder är det behäftat med stränga straff eller t o m döden.

    Och jag är inte särskilt förvånad. Din religion bygger trots allt på att Muhammed var den perfekte månniskan, vars liv ska ses som en förebild för muslimer i alla tider. Muhammed bedrev erövringskrig, folkmord, pedofili och slaveri. Det kan inga moderna tolkningar förneka och det skiljer islam drastiskt från kristendomen. Hans CV är ingen trevlig läsning. Han begick folkmord, pedofili och tog besegrade stammars kvinnor till sina egna, även om han hade mördat mannen.

    Inte direkt vad vi skulle betrakta som en berömvärd man i dagens samhälle. Det är också kanske därför vi har en viss motvilja mot att se muslimer som toleranta och

  73. Skåning Says:

    Det finns en sura, åtminstone i den svenska översättningen, som lyder: “Det finns inget tvång inom islam”. Jag kan inte minnas vilken. Det var ett tag sedan jag läste Koranen sist.

    Sedan måste jag bara säga att du och din inställning inte är någon slags norm inom islam, det är ett undantag från en saftig majoritet som är betydligt mindre toleranta. Du definierar dig tydligen till en variant av shia som kan acceptera avfällingar och blandäktenskap. Tyvärr är det inte någon norm inom islam. I de flesta muslimska länder är det behäftat med stränga straff eller t o m döden.

    Och jag är inte särskilt förvånad. Din religion bygger trots allt på att Muhammed var den perfekte månniskan, vars liv ska ses som en förebild för muslimer i alla tider. Muhammed bedrev erövringskrig, folkmord, pedofili och slaveri. Det kan inga moderna tolkningar förneka och det skiljer islam drastiskt från kristendomen. Hans CV är ingen trevlig läsning. Han begick folkmord, pedofili och tog besegrade stammars kvinnor till sina egna, även om han hade mördat mannen.

    Inte direkt vad vi skulle betrakta som en berömvärd man i dagens samhälle. Det är också kanske därför vi har en viss motvilja mot att se muslimer som toleranta och ofarliga medlemmar av ett västerländskt samhälle. Det är nog ockå grundanledningen till att “the mora lmajority” inom islam beter sig som de gör i fallet med Lars Vilks.

  74. Skåning Says:

    Ignorera mina första två poster. De postades av misstag innan jag hade slutfört texten.

  75. Mohammed Says:

    Jag tackar dig för tiden du har tagit och svarat tillbaka på mina inlägg. Tyvärr kan jag inte fortsätta att prata med dig, eftersom du har en ensidig inställning. Mitt tips till dig är att observera världen och ta lärdomar av dina iaktagelser. Må gud öppna ditt hjärta till sanningen. Den Muhammed jag följer var en ödmjuk människa långt ifrån så som du beskriver honom. Jag hade aldrig följt någon med dem egenskaperna du beskrev i ditt inlägg. Jag kom inte fram till de beslutet från ingenstans jag har forskat och sökt mycket information innan jag antog tron, dina argument är svaga och färgade.

  76. Skåning Says:

    Följ du din “ödmjuke” Muhammed. Jag antar att det är bättre än att följa den historiske Muhammed, även om det bygger på en lögn. Jag kan återigen bara konstatera att du saknar kapacitet att debattera i sak. När jag ger dig ett antal obehagliga fakta om din profet, så avvisar du dem med att jag saknar kunskap och att du nu inte vill fortsätta diskussionen. Tro fan att du inte vill. I sak har jag nämligen rätt.

    Du vet och jag vet vad Muhammed gjorde med Banu Qurayza, en judisk stam i Medina. Han lät halshugga alla män och tog alla kvinnor och barn som slavar. Detta ÄR folkmord.

    Du vet och jag vet att Muhammed vid 53 års ålder, gifte sig med den då 6-åriga Aisha. Tre år senare “fullbordade” ha äktenskapet genom att ha sex med henne. Det ÄR pedofili.

    Du vet och jag vet att när Muhammed intog staden Kheibar så lät han tortera stadens skattmästare, Kinana al-Rabi, till att avslöja var skatten fanns. Trots det lät han avrätta honom efter avslöjandet. Dessutom tog han Kinanas fru Safiya, våldtog henne och gjorde henne till sin fru. Detta ÄR inte beteendet hos en ödmjuk fredsälskande profet. Det är beteendet hos en vidrig sadist.

    Som en avslutning måste jag för övrigt tillägga att du, Lars Vilks, har sjunkit flera pinnhål i min aktning. Du vägrar också debattera i sak, och hänfaller istället till simpel mobbing. Vilka fakta som jag har tagit upp i den här tråden, kan du förneka sanningshalten i (i alla fall sanningshalten enligt 1300 år gamla berättelser om Muhammeds liv).

Leave a Reply

