Föreläsningen som inte blev

Ett sammandrag av den föreläsning som utmynnade i en futuristisk afton

Utgångspunkten för föreläsningen var den inbjudan jag hade fått av Rikard Ekholm, doktorand i estetik på filosofiska institutionen. Han var intresserad av Rondellhundsprojektet som konst. Konstens gränser var något som hade berörts tidigare, bland annat då Anna Odell inbjudits att berätta om sitt projekt.

Jag lade till att tala lite mera allmänt om konsten och yttrandefriheten.

Inledningsvis presenterade jag ett antal konstprojekt som har haft uppenbar friktion mot yttrandefriheten. Andres Serrano ”Piss Christ”, Robert Mapplethorpes bilder av svarta homosexuella – båda har prövats i domstol och frifunnits. Sally Manns bild av sig själv tillsammans med sina döttrar där de alla slår en stråle. I många länder kan den inte visas eftersom den där klassas som pedofili. Jag tog också upp den polska konstnären Dorota Nieznalskas snopp i ett kors som först gett henne en fällande dom. Hon blev frikänd 2009. Jag förde också fram Soorah Heera, iransk konstnärinna som utbildats i Amsterdam. Hennes projekt om Islam, religion och profeter i samband med homosexualitet skulle ha visats i Haag men togs bort av säkerhetsskäl. Den video hon gjorde ”Take me to a gay bar” lades ut på YouTube men censurerades där.

Dessa, och ytterligare några, var exempel på några yttrandefrihetsproblem i konsten. Ytterligare en sak som jag ville understryka är att det inte bara är fråga om vad som får yttras utan också vad som är lämpligt att yttra. Det här berör frågan om kvalitet i yttrandefriheten. I min föreläsning hade jag en video där jag har samlat ett antal debattörer som talar om yttrandefrihet. Bland andra framträder Jan Guillou som menar att de gånger vi står upp för yttrandefriheten handlar det enbart om ”dåliga yttranden”. Han menar alltså att vi med en suck måste acceptera eländiga åsikter och konstverk men att kvaliteten inte behöver en sådan support ”inte da Vinci”. Mina exempel visar att han har fel. Mann, Serrano, Mapplethorpe är tvärtom exempel på konst som har mycket högt anseende i konstvärlden. När det gäller Soorah Heera är hennes video knappast något mästerverk men den hade mottagits med entusiasm av curatorn på Geemtmuseum och får anses äga en rimligt bekräftad kvalitet. Men det var också intressant att den var gjord av en ”autentisk” röst från en invandrarminoritet och att den berörde de homosexuella – ytterligare en utsatt grupp som får stöd från konstvärlden.

Jag tänkte att alla dessa exempel kunde ge en överblick av problemen kring yttrandefriheten. Heeras film visade dessutom problematiken då intressesfärerna kolliderar. Skall man i första hand ta hänsyn till de homosexuellas intressen eller de muslimska? Skall förhållandet att Heera är en ”autentisk” röst ge henne en starkare rätt att uttrycka en kontroversiell åsikt? Alltså inte bara en fråga om vad som för sägas utan också om vad som är berättigat.

Att detta skulle var något särskilt märkvärdigt i en akademisk föreläsning om yttrandefriheten i konsten framstår för mig som synnerligen gåtfullt. Nu var det så att det fanns en obildad mobb i salen som inte hade en susning om vare sig konst eller principiella debatter men det vore också egendomligt om jag skulle uppfatta och ta hänsyn till detta. Om det skulle vara så att denna grupp skulle bestämma agendan för hur akademiska föreläsningar skall försiggå blir saken än mera förvirrad..

Vidare hade jag tänkt gå genom mitt eget konstprojekt vars processuella innehåller bygger på det enkla faktum att tre teckningar som gjordes för en liten utställning i det värmländska Tällerud omhändertogs av världen och som ledde till ett otal  högst oväntade förvecklingar.Den ursprungliga idén, att visa att det fortfarande fanns gränser för vad som får göras i konsten, ersattes snabbt av reaktioner utanför konstvärlden. Att detta blev möjligt hänger samman med publiceringar av bilden och alla de artiklar och debatter som producerades. Den grundläggande frågeställningen är dock densamma i konstvärlden som i övriga världen: Är det rimligt att undanta Islam när det handlar om att kränka religioner? Har denna religion en särställning som eventuell bör föranleda en ny lagstiftning om blasfemi? Skall man undvika kritik av Islam eftersom kritik kan drabba en utsatt invandrarminoritet? Eller får att säga det tydigare: Om man vill protestera mot att man lynchar homosexuella i lyftkranar i Iran skall man då avstå från detta enär det indirekt det kan drabba svenska invandrare?

Jag skulle också ha spelat upp ett par videor som ingick i mitt projekt. Musikalen Dogs, som aldrig har kunnat visas i sin helhet, var ett sätt att dokumentera och presentera en del av händelseförloppet. Det jag hade tänkt visa var en del av de stora debatterna som försiggick 2007.

Märkvärdigare än så var det inte och att kalla detta för planerade provokationer eller för provokationer för provokationens skulle kan knappast vara rimligt.

29 Responses to “Föreläsningen som inte blev”

  1. Joel Bergroth Says:

    Jag hoppas verkligen du kan komma tillbaka och föreläsa, ska försöka pusha på institutionen.

    http://www.ipetitions.com/petition/larsvilksuppsalauniversitet/

  2. Allah Says:

    Vi kan annars ordna en en videoföreläsning, som vi streamar ut över nätet. Det skulle ge stor uppmärksamhet, inte bara i landet.

    Kontakta mig om det finns intresse så kan vi se om det går att lösa
    allah@allahuakbar.se

  3. Robin Shadowes Says:

    Du har blivit en ikon långt utanför konst-världen. Ja till och med långt utanför landets gränser, precis som Kurt Westergaard. Känns lite märkligt att en konstnär och en skämt-tecknare råkar ha blivit dom som står upp för dom västerländska värderingarna. Möjligtvis är det bara holländaren Geert Wilders som står som en större symbol i kampen mot islamiseringen av Europa.

  4. Lukas Says:

    Mycket bra ide att streama ut föreläsningen. Det fria ordet får inte tystas av de intoleranta dessutom tror jag att det finns många intresserade som inte har möjlighet att ta sig till exempelvis Uppsala.

  5. Christina Says:

    Mycket bra! Du behövs Lars. Vi måste kämpa för yttrandefriheten både i vårt land och i världen. Muslimer känner sig nog hotade och då överreagerar de. Många lämnar islam ex lika många de senaste 20 åren som under hela historien. De känner sig hotade och håller ihop.
    Se mer
    http://www.wikiislam.com/wiki/People_Who_Left_Islam

  6. Tweets that mention Föreläsningen som inte blev « Konstvilks -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Anne Drag , JJ. JJ said: Läs #LarsVilks sammanfattning av föreläsningen som stoppades: https://thub.wordpress.com/2010/05/13/forelasningen-som-inte-blev/ […]

  7. Gunilla Kinn Says:

    Här finns några av fotografierna jag antar att Lars Vilks tänkte visa samlade:
    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2010/05/new-york-jag-tycker-att-det-blivit-pa.html

  8. T Y Says:

    Vem bär ansvaret för att den muslimska mobben, som hotar, trakasserar, våldtar, bränner och mördar, finns i Sverige?!

  9. Mene Says:

    Sverige är inte en demokrati längre!
    De surrealistiska bilderna från Uppsala Universitet vittnar om läget i dagens Sverige. Att tala om Yttrandefrihet är förenat med livsfara, I SVERIGE!
    Utan yttrandefrihet ingen demokrati.
    Sverige är ingen demokrati längre. Sverige befinner sig snarare i en övergångsfas till muslimsk diktatur. Vilks är nog den siste samurajkämpen som förgäves försöker rädda det skenande tåget från det oundvikliga ödet att störta ner i fördärvet.
    Majoriteten av svenska folket och deras politiska ledare, som själva, genom massimporten av muslimer, har ställt till för det här landet blundar och stillatiger när demokratins viktigaste grundsten, Yttrandefriheten, attckeras, antingen av rädsla eller aningslöshet om vad som är i görningen.
    Den lilla skara av befolkningen på några få procent som vill stoppa islamiseringen av Sverige har knappast några stora utsikter att lyckas gentemot den förkrossande majoriteten som gör allt för att stigmatisera och isolera dem.
    Läget ser allt dystrare ut för varje dag som går.
    Sverige skenar mot avgrunden!

  10. Fredrik Says:

    Tack för att du finns Lars. Tänk om det fanns fler som dig.

  11. Martin Hansson Says:

    Hej Lars,

    Du är minsann en modig rackare med tillika en uppfriskande ironi i dina svar till media TV och tidningar.
    Din konst behövs för att visa det vansinnigt sjuka i religionen och styrelseskicket islam.

    Tack ska du ha!

    Bästa hälsningar,
    Martin

  12. Elizabeth Says:

    Jag tycker verkligen att yttrandefriheten är en av de viktigaste vapen vi har i en demokrati. Just det du har skrivit här borde faktiskt fler få ta del av, då det förklarar din tanke bakom allt.

    Nu tror jag även på att man ska respektera andra religioner, för det mesta så vinklas det lite väl mycket på de negativa sidorna av religion. Vilket i och för sig är förståeligt också, då ca 4 av de 5 miljarderna på jorden är icke-religiösa.

    Det är synd att det inte kan uppstå en vanlig diskussion där båda parter får höras, utan där det på en gång bara blir en situation av missförstånd. Jag hoppas att du Lars inte låter din tanke bakom projektet försvinna, och min förhoppning är att det till slut kommer att komma igenom till de personer som inte har förstått det.

    Alla religioner och icke religioner ska tåla kritik, men det ska göras med respekt för de människorna som utövar den. Vart gränser går är ju, precis som du säger, svår att dra. Sen ska inte alla åsikter gömmas bakom konsten. Jag tycker Anna Odell visade på en sådan handling.

  13. Ann Helena Rudberg Says:

    Kul att se att din blogg ändå finns! Trots allt. För den är tydligen helt borttagen på din gamla adress.

    Jag har själv skrivit om yttrandefrihet i dag både på min blogg och på Newsmill med din föreläsning och bråket efteråt i centrum:

    http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/05/religionskrig-kan-det-vara-nat.html

    http://www.newsmill.se/inlagg/2010/05/14/far-man-yttra-sig-fritt-i-sverige

  14. Louise Says:

    Vill på detta sätt visa dig att jag stödjer ditt arbete för yttrandefrihet till fullo. Hoppas att du kan hålla denna föreläsning i Stockholm för jag behöver lära mig mer om detta viktiga ämne. Puss för att du är så söt.

  15. wallof Says:

    Stort tack för vad du gör för Sverige och yttrandefriheten. Många fler som du behövs!

  16. Namninsamling för Lars Vilks Says:

    En namninsamling skapad av uppsalastudenter till stöd för Lars Vilks, yttrandefrihet och akademisk frihet.

    Sprid och skriv gärna under också (kan göras anonymt, eller
    iaf osynligt för besökare från webben, bara att klicka i rutan):

    http://www.ipetitions.com/petition/larsvilksuppsalauniversitet/

  17. Mona Says:

    Dette er surrealistisk. I norske medier har saken gått temmelig upåaktet hen, men man kan jo alltids håpe at ditt fokus på homofiles rettigheter kontra muslimers følelser får en og annen politisk korrekt gruppering til å våkne. Vær forsiktig, vi trenger dine ytringer.

  18. Kalle Says:

    Vilks, du gör inte ett skit för yttrandefriheten!
    Det är verkligen inte orimligt att visa särskild hänsyn i kritiken mot en grupp som är så hatad i vårt samhälle som muslimer, det borde du förstå.
    Du är lika löjlig som personen som “av princip” envisas med att säga “negerboll”.

  19. Joacim Persson Says:

    Jag ber att få gratulera. Det är inte många i modern tid som har fått äran att attackeras fysiskt för att i all fridsamhet ha försökt framföra en idé.

    Jag tycker dock att det är anmärkningsvärt tyst från de muslimer i Sverige som inte är besinningslösa våldsverkare, när dylika illdåd begås i deras namn. Till dem vill jag säga: upp till bevis nu. Är ni civiliserade människor eller är ni barbarer? Tiger ni så samtycker ni. Tar ni inte bladet från munnen snart så nödgas vi börja betrakta er som moraliskt ansvariga.

  20. Lars Vilks, islamism, Jesus, att älska sin fiende och att strida i Guds namn « Thoughts, questions and yearnings Says:

    […] hela blir en del av hans konst och hans politiska inlägg i debatten. Vilks förnekar detta i sitt blogginlägg om tanken med föreläsningen, och jag är nog benägen att tro på honom. Däremot tror jag att han inte nödvändigtvis ser den […]

  21. Yttrandefriheten under attack – Lars Vilks angripen igen « Sapere Aude! Says:

    […] Länkar: Världen idag I, Världen idag II, Per Gudmundson i SvD, Per Gudmundson i ledarbloggen, Dagen, DN, SvD, Lars Vilks. […]

  22. Försök att förstå Says:

    Jag tycker så synd om er alla som tycker att hans konst har något med yttrandefrihet att göra. Att ni tycker att hans sätt att såra människor som han gör är ok. Att ni är så trångsynta, outbildade och okänsliga gör mig faktiskt ledsen. Som tur är, är ni inte många som är så. Alla som jag känner är välutbildade människor som precis som jag har empati för alla dessa människor som får drabbas av att han gör som han gör bara för att få lite tid i rampljuset. Jag kan inget om hans konst och kommer aldrig vilja veta något om det heller, och jag vet att de flesta av er inte heller har någon aning om vad han har gjort för något innan han började förnedra människor, så han tycker säkert att han har lyckats genom att såra och provocera människor. Och att ni har låtit er luras av detta är verkligen synd.
    Jag är muslim, en icke troende sådan. Men jag vet hur mycket religionen betyder för troende människor. För de är det livet, det är familjen, det är något som man respekterar. Och att se sedan någon ge se på det som man håller sig närmast kärt gör ont, gör att man blir förbannad. Detta förstår jag fullständigt och är jag stödjer de drabbade till hundra procent. Bara för att ni inte är troende och för att ni inte har samma syn på religion, så tycker jag att ni borde ha så pass mycket förståelse att ni själva kan inse att det han gör är fel. Tänk bara om någon gav sig på eran familj, på de som ni älskar och respekterar mest av allting. De som ni lever för. Skulle inte ni bli sårade och förbannade?

    • UncleBob Says:

      @ Försök att förstå.

      Först av allt: Du verkar inte veta vad yttrandefrihet är.
      Du verkar inte veta vad rättvisa är
      Att jag som icke muslim skall bry mig om vad muslimer har för konstiga idéer verkar lite snurrigt. Islamister och fundamentalistiska kaftanrövar kan åka tillbaka till sina hemländer om inte det demokratiska klimatet passar.

      Jag skiter ett långt stycke i vad muslimer försöker hota med.
      Därför är Lars Vilks min levande gud och han kränks ju ofta av hatfyllda muslimer. De hotar, attackerar och försöker sätta eld på hans hus. NÄDU den gubben går inte. Ni muslimer HATAR allt icke-muslimskt ni hatar judar och kufr. Vad är en “dhimmi”

      Rita du gärna en rondellhund av min morsa mina barn erller kungen. Jag skiter fullständigt i det.

      Vad menar du med att “ge sig på eran familj” egentligen? Menar du att hota och använda våld som andra muslimer gjort före dig?
      Skall du komma med något liknande får du ju vara konsekvent eller hur? Vilks har aldrig använt våld. Men du som muslim ställer upp på att vilks hotas och kanske mördas?

      Vill du mörda någon?
      Det är naturligtvis olagligt och då får du ta ditt straff
      Inte fan är det olagligt att teckna en rondellhund. Inte ens en mindre förseelse (som det är att pissa i rabatten).

      Era sharialagar gäller inte i Sverige. Åk hem om du saknar din profet så mycket. Annars: håll käft!

  23. Geeeh Says:

    Det du gör för Sverige är enormt stort och ett tack är tillräckligt.

    Försätt med ditt/dina verk för din egen och Sveriges skull

  24. Josef Boberg Says:

    När STYRKTA sanningar presenteras – så får man kallt räkna med att det blir personliga påhopp i en eller annan form, tyvärr tyvärr…😥

    Men dom som håller på med sådant – förstår ju ej bättre. Men det gäller ju “att simma lugnt” en tid – så brukar det lösa sig i slutändan – ”vet” Josef B.

  25. Lisa H Says:

    Hej Lars!
    Jag läste din chatt i Sydsvenskan, och håller med dig på de flesta punkter. Men jag reagerade på ett av dina svar. Du skrev att konsten bara finns i västvärlden. Jag förstår inte vad du menar med detta? Det finns ju konst inom alla civilisationer, och konst har ju spelat en roll i samhällsdebatter i massor med år. Även om den kanske inte alltid är lika radikal som din. Eller har jag fel?
    MVH, Lisa

  26. thub Says:

    Lisa, Konst i vår mening innebär en verksamhet som är helt beroende av en avancerad filosofisk diskurs och vars natur är att förvalta överskridandet. Den kan se ut hur som helst och göras av allt tänkbart. Denna konst skapades först från slutet av 1700-talet.

    Det är alltså inte så att varje gång man ser en bild eller form skulle vi ha att göra med konst.

  27. johan,karlskrona Says:

    Jag tycker bad Du, Lars Vilks, gör är rätt, precis som Anna Odell och Graffitimålare. En del konst ska gå över gränser, provocera och väcka frågor. Men vad tycker Du om att bli omhuldad och kramad av sverigedemokrater och andra islamofober? Att Du har blivit ett helgon för “verklighetens folk”, till skillnad från t ex Anna Odell och Nug?
    Jag tror inte det var vad Du ville åstadkomma men nu har det skett. Jag skulle vilja höra/läsa dina reflektioner över det.
    BTW, Keep up the good work.

  28. UncleBob Says:

    UncleBob här med lite information om islamiseringen av Landskrona.

    Aktiviteten och aggresiviteten du upplevde i Uppsala har ju även drabbat Landskrona. De drumlar som ville elda upp ditt eternithus bor nästan grannar med “parkeringsmördaren” här i Landskrona. Du vet han som bara “råkade” dräpa en 78-årig kvinna efter att ha misshandlat hennes make?

    Han fick asyl i Sverige för att han var duktig på att ljuga. Han påstod nämligen sig vara från Irak, fastän han kom från Libanon. Inte så kul att vara en bevisad mytoman när han skall upp i rätten.

    Även dina små eldfängda beundrare nekar till brott. PET-flaskor är ju inte molotovcocktails direkt, men jag lovar att inte tipsa några presumtiva mordbrännare om saken. Troligen har någon av flaskorna studsat tillbaka på fönstret och träffat den som kastade. Då börjar stackars islamisten att brinna. Allah vet nog bäst, som dom säger.

    Men egentligen är de både dåliga brandstiftare OCH dåliga muslimer.
    På deras hemliga Jihadsidor på Noor.se och Sinbad.se har de lovat att du skall straffas av Allah och brinna i helvetet. Men några är inte lika säkra på den saken men vill avlasta Allah från det farliga jobbet.
    Amatullah är med i deras fanclub och eldar upp (!) stämningen med
    sin gälla röst. precis som brians mor i Life of Brian.

    http://politisktinkorrekt.files.wordpress.com/2009/01/skarmdumpar-sinbad-och-noor.pdf

    Och Amatullah. Denna utmärkta symbol för extremism och kärlek.
    Du borde inkorporera hennes röst och väna nuna i ditt Muhammed-projekt. Detta är stor konst och du måste ge henne cred för att hon också brinner för islam.

    Det är nog en konst av rang att få ihop detta med “fredens och kärlekens religion” Dessa Jihad-krigare visar sig ju misstro den allsmäktiga Allahs vilja att ta dig av daga/låta dig brinna i helvetet, etc?

    Orsaken till denna ökande fundamentalism här i stan har förvisso med Anas Khalia´s besök i Landskronas nya moské att göra. Det är ett ökande mode för muslimska kvinnor att gå med hijab, nikba eller burka.

    Tack för att du synliggör denna gruppering av ljusskygga fanatiker.

    mvh
    UncleBob

Leave a Reply

