Min nye kompis

Dagen började med ett telefonsamtal där en man sade “Du skall dö, du skall dö…” – ett antal gånger. Jo, jag har hört det där många gånger och den var dålig redan då.

På Newsmill har Peter Weiderud kommit med en artikel där han drar fram pastor Green som en jämförelse.  Den diskussion som man bör fördjupa i detta sammanhang är yttrandefriheten som kvantitet respektive kvalitet.

Jag skall återkomma till detta ämne när jag inom kort gör en redovisning av den föreläsning i Uppsala som aldrig hann bli mer än ett fragment.

Min Min nattvakt har anmält sig till tjänstgöring

12 Responses to “Min nye kompis”

  1. Allah Says:

    Bra, själv har jag 2 hundar som skydd. Sjukt att det ska behövas.
    Lycka till med vovven =)

  2. Joel Bergroth Says:

    Ser fram emot att kunna få ta del av det som inte blev.

  3. gyylo Says:

    Mysig hund🙂

  4. Björn Says:

    Det var en sablarns stilig feffe det där. Ge honom ett grisöra när han har jobbat🙂

  5. HDR-fotografen Says:

    Hej Lars!
    Var kan jag ta del utav kommande föreläsningar?

  6. den galna mamman Says:

    Perfekt nattvakt🙂 De där är svåra att ta sig förbi. Har själv 2 hundar som inte skulle låta någon obehörig komma in till oss

  7. Kaptenclabbe Says:

    Det ser ut som en polishund? Inte är det en rondellhund =) Hoppas verkligen du har personskydd från säkerhetspolisen om inte så kräv det Lars.Dessa våldsvekare är inga duvungar.Finns bild och namn på dom på denna sidan http://frianyheter.wordpress.com/

    We love you Lars

  8. Jacob C Says:

    Hunden är ett fint djur. Det är människans bästa vän, sägs det.

  9. Jacob C Says:

    Och apropå hundar och andra djur. Gudar, eller för den delen profeter, i djurgestalt är det inget fel på, tycker jag. De gamla egyptierna tycks inte ha haft något emot detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anubis
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tutanhkamun_jackal.jpg (bild på hundliknande gud)

  10. Jacob C Says:

    Och Kristus har man i Västerländsk tradition brukat avbilda som lamm, ehuru ej med satiriskt syfte.

    Men jag kanske skall tillägga att min poäng förstås var att konstnärer måste få använda mänsklighetens samlade förråd av berättelser, myter, bilder et cetera på ett kreativt o skapande vis, utan censur. Detta är kanske inte bara en fråga om yttradefrihet, utan om skapande fantasi. Resultatet kan bli mer eller mindre lyckat, men det är viktigt att inte förvägra Vilks denna konstnärens rätt.

    För vad är det som säger att en viss egendefinierad grupp har monopol på dessa gamla berättelser? Det är ju inte så att det går en absolut gräns mellan kristenheten och den muslimska världen. I en viss bemärkelse uppfattar jag att hela komplexet av myter från Mellanöstern, inklusive de muslimska, ingår också i det västerländska kulturarvet.

    Så även om jag inser att Vilks syfte kanske i första hand inte var poetiskt-estetiskt, utan inriktat på utforkande av konstvärldens gränser.

  11. johan,karlskrona Says:

    Jag hoppas ert förhållande utvecklas och fördjupas och att han/hon inte reduceras till bara en nattvakt.

  12. Alexander Says:

    När har du din nästa föreläsning vart kan man anmäla sig eller ta del av den??

Leave a Reply

